Extinction Rebellion zei in december dat de actiegroep eind januari de A12 zou blokkeren, bij het stuk snelweg tussen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de tijdelijke Tweede Kamer.
De opgepakte actievoerders wilden meedoen aan de demonstratie en riepen andere mensen op dat ook te doen. Bij een andere actievoerder van Extinction Rebellion stond de politie ook aan de deur, maar die was niet thuis, meldt de actiegroep.
"Dit is een vreedzame demonstratie die valt onder het recht op demonstratie", zegt een woordvoerder van Extinction Rebellion. Volgens de advocaat van de aangehouden activisten zijn de aanhoudingen buitenproportioneel.
Het OM noemt de demonstratie "geen vrijbrief voor het plegen van strafbare feiten". Door de blokkade zou de veiligheid van anderen in gevaar worden gebracht.
Actievoerders van Extinction Rebellion blokkeerden de A12 al eerder. Volgens het OM leidde dit op 26 november vorig jaar tot "gevaarlijke verkeerssituaties". Er werden die dag zo'n 150 klimaatactivisten aangehouden vanwege de blokkade. Ook in december werd de weg geblokkeerd. Dat leidde toen tot zes aanhoudingen.
De actie gaat vooralsnog door en zou zaterdag rond 12.00 uur moeten beginnen.
Source: Nu.nl algemeen