Volgens het OM gaat het overleg "natuurlijk over de blokkade, dat is de aanleiding. Maar we praten niet met een specifiek doel. Het is vooral bedoeld om elkaar gesproken te hebben en contact met elkaar te zoeken, en dan zien we wel of er wat uit komt."
De actiegroep wil zaterdag de Utrechtsebaan in Den Haag blokkeren. Aan de ene kant van het stuk snelweg staat het gebouw van het ministerie van Economische Zaken, aan de overkant het tijdelijke gebouw van de Tweede Kamer.
Zeker zeven mensen zijn donderdagochtend opgepakt omdat ze anderen opriepen mee te doen aan de blokkade. Volgens het OM hebben ze zich daarmee schuldig gemaakt aan opruiing. Zij hebben een gebiedsverbod gekregen, waardoor ze de komende negentig dagen niet in de buurt van de Utrechtsebaan mogen komen.
Volgens de advocaat van de activisten zijn de aanhoudingen buitenproportioneel. Ook XR en andere klimaatorganisaties noemen het onterecht dat de activisten zijn opgepakt en zeggen dat de aanhoudingen het demonstratierecht inperken.
Een demonstrant mag volgens Jebbink niet van tevoren worden gediskwalificeerd. Ook zou alleen de burgemeester het demonstratierecht mogen inperken.
Een woordvoerder van het OM benadrukt dat het blokkeren van een snelweg voor een demonstratie strafbaar is. Daarom is er volgens hem "geen sprake van" dat het OM het demonstratierecht inperkt met de aanhoudingen.
Een van de activisten vocht het besluit van het OM vrijdagochtend aan met een kort geding bij de rechtbank in Den Haag. Tijdens die zitting kondigde advocaat Jebbink het gesprek aan. Volgens hem is het overleg met het OM bedoeld om "alles in goede banen" te leiden.
Source: Nu.nl algemeen