Home

OM-baas verdedigt preventieve arrestaties van klimaatdemonstranten rond A12-blokkade

"Die aanhoudingen zijn op verdenking van opruiing, een strafbaar feit, gebaseerd. En we hebben de meest laagdrempelige manier gebruikt om hen op te pakken", zegt Van der Burg in een interview met NRC.

De voorzitter van het College van procureurs-generaal van het OM, reageert zo op de beslissing van het OM om de klimaatdemonstranten die zouden hebben opgeroepen tot een blokkade van de A12 vorige week preventief te arresteren. Zij werden weer vrijgelaten maar kregen wel een gebiedsverbod mee.

Vorige week zaterdag, op de dag van de Extinction Rebellion-demonstratie zelf werden 768 mensen opgepakt, het merendeel voor het blokkeren van de weg.

Het College voor de Rechten oordeelde deze week dat het demonstratierecht "ernstig onder druk" staat door de preventieve arrestaties.

"Het demonstratierecht staat bij ons enorm hoog in het vaandel", zegt Van der Burg. "Het is een belangrijk principe bij ons om dat recht en andere grondrechten elke dag waar te blijven maken. Tegelijkertijd: als ik lees dat het OM intimiderend en willekeurig is geweest; dat zijn wel heel grote woorden. Ook bij boerenprotesten traden we gewoon op. We deden tientallen aanhoudingen, in een aantal gevallen ook vooraf. Ook wegens opruiing."

Het lijkt er volgens Van der Burg verder haast op dat "gearresteerd worden de bedoeling is van klimaatactivisten". "Ze maken het ons zo moeilijk mogelijk, met kettingen en lijm", zegt de OM-baas tegen NRC. Hoewel de klimaatactivisten afgelopen weekend volgens hem geen fysiek geweld gebruikten, "frustreerden ze agenten wel in hun werk", onder meer door hun vingers af te plakken en zo identiteitsregistratie te vertragen. Hun doel lijkt volgens hem steeds vaker "wij gaan strafbare feiten plegen. Of, wij gaan het gezag uitdagen".

Het besluit de demonstranten op te pakken op verdenking van opruiing zorgde in de dagen voor de demonstratie voor kritiek. Diverse maatschappelijke organisaties meldden zich als reactie op de arrestaties aan voor een steunactie op het viaduct boven de A12.

Het OM liet eerder in een reactie weten de aanloop naar de blokkade "te evalueren".

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next