De koning is deel van de regering. Die stelde de excuses op, dus die zijn ook namens hem opgesteld, zo stelt hij tijdens het gesprek op Sint-Maarten. Maar verschillende slavernij-organisaties vinden dat de spijtbetuiging ook uit de mond van Willem-Alexander moet klinken. Dat symbolische gebaar zal er niet komen.
De excuses zijn opgesteld door de regering en dat is bewust zo gedaan, vertelt de koning. Er zal wel een ander symbolisch gebaar zijn: hij zal aanwezig zijn bij Ketikoti op 1 juli 2023. Op deze dag wordt de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Antillen herdacht en gevierd.
De koning begrijpt wel dat er behoefte aan een symbolisch gebaar is, zo wordt duidelijk als NU.nl doorvraagt. Maar het zal slechts bij dat begrip blijven.
Willem-Alexander zegt dat slavernij "een misdaad tegen de menselijkheid is die onderkend moet worden, zodat we in het reine komen". Hij benadrukt in het gesprek dat het belangrijk is dat iedereen in Nederland vrij kan leven. Dus ook de bewoners op de Caribische eilanden, die de koning de afgelopen weken samen met koningin Máxima en prinses Amalia bezocht.
Prinses Amalia vertelt in het afsluitende gesprek dat het slavernijverleden een onderwerp is waar zij en haar familie veel interesse in hebben. Volgens de troonopvolgster is het tijdens haar kennismakingsbezoek "voelbaar gemaakt en dichtbij gekomen". Daarbij vindt ze het fijn dat ze heel persoonlijk heeft kunnen spreken met nazaten van tot slaaf gemaakte mensen. Dit raakte haar "diep en persoonlijk", aldus Amalia.
Op een eiland als Sint-Maarten hebben mensen nog steeds last van discriminatie en "daar moet iedereen aan werken", voegt de koning toe.
Source: Nu.nl algemeen