Wel zei hij dat "hij begrijpt dat de samenleving het niet accepteert als hij zijn toevlucht neemt tot dit soort middelen".
"Als een persoon die zelf ook nooit zoiets gedaan heeft, ben ik uiteraard een beetje geschrokken van mezelf", vertelde Goecke, die ook de vaste choreograaf is van het Nederlands Dans Theater (NDT) in Den Haag.
Maar ook zijn "persoon, werk en bedrijf zijn door de jaren heen besmeurd", zei de choreograaf.
Afgelopen zaterdag besmeurde de choreograaf in de foyer van het Staatstheater Hannover, waar hij balletdirecteur is, een recensente van de Frankfurter Allgemeine Zeitung, Wiebke Hüster.
De Duitse kunstenaar had in het verleden al geklaagd dat zij altijd nare en persoonlijke kritieken over hem schreef. Hij zou een drol van zijn teckel hebben gebruikt vanwege kritiek op een stuk over zijn productie In the Dutch Mountains, dat recent in Den Haag in première ging.
Hüster heeft aangifte gedaan. De politie onderzoekt of er sprake is van "mishandeling en belediging" en het theater in Hannover heeft hem geschorst. Hij mag voorlopig ook niet meer in het gebouw van het operahuis komen.
Of Goecke verbonden blijft aan het Nederlandse danstheater is niet duidelijk. Het NDT heeft nog niet met Goecke gesproken.
Het NDT liet maandag wel weten de actie van Goecke "ten zeerste te betreuren". "Marco Goecke heeft de persoonlijke integriteit van de betrokkene geschonden. Dit handelen is in strijd met onze waarden die we als leidraad in al onze samenwerkingen hanteren", schrijft de directie van het Nederlandse gezelschap.
De internationaal geroemde Goecke werd onder meer onderscheiden met de Jiří Kylián Ring.
Source: Nu.nl algemeen