Home

RTL, Talpa en NPO gaan samenwerken voor een veilige werkomgeving

In het persbericht staat dat de mediasector zich met dit pact, dat Mediapact Respectvol Samenwerken heet, sterker gaat maken voor de veiligheid van alle medewerkers. "Van producenten, zenders en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, gasten en andere betrokkenen."

De afspraken in het akkoord staan voor de lange termijn. Dat betekent dat er doorlopend gesprekken zullen worden gevoerd met betrokkenen. Door "dilemma's te delen" hoopt de organisatie "van elkaar te leren en elkaar te stimuleren".

De eerste concrete acties moeten nog duidelijk worden. Wel laat de organisatie weten dat alles draait om drie thema's: training, bewustwording en gezamenlijke verantwoording.

De initiatiefnemers, waaronder ook mediabedrijven zoals EMG, NEP en NCP, nodigen alle bedrijven binnen de mediabranche van harte uit om zich aan te sluiten bij het Mediapact.

"Juist op de momenten dat de verschillende bedrijven bij elkaar komen, is eenduidigheid over gewenst gedrag enorm belangrijk. Alle medewerkers en betrokkenen binnen de audiovisuele sector moeten op een respectvolle en prettige manier met elkaar kunnen samenwerken in een veilige omgeving. Bovendien moeten ze zich gesteund voelen om ongewenst gedrag niet te accepteren, te corrigeren en zich daarover uit te spreken."

De mediabedrijven hebben sinds de ontwikkelingen rondom (seksueel) grensoverschrijdend gedrag bij The Voice al een aantal stappen gezet om een veilige werkomgeving te creëren. Zo sloten ze zich aan bij meldpunt Mores, werden bewustwordingstrainingen aangeboden en werd de aanwezigheid van interne en externe vertrouwenspersonen benadrukt.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next