De wantoestanden bij The Voice en De Wereld Draait Door zetten de mediawereld op z'n kop. In het persbericht staat dat de mediasector zich met het Mediapact Respectvol Samenwerken nu sterker zal maken voor de veiligheid van alle medewerkers. "Van producenten, zenders en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, gasten en andere betrokkenen."
Het gaat om afspraken voor de lange termijn. Dit betekent dat de bedrijven er doorlopend gesprekken over zullen voeren met betrokkenen. Door dilemma's te delen, hopen de mediabedrijven "van elkaar te leren en elkaar te stimuleren".
Concrete maatregelen zijn er nog niet. Een woordvoerder laat de namens de partijen weten dat de eerste plannen "een startpunt" zijn. "We wilden dit nu naar buiten brengen. In de loop van het jaar kunnen we meer details over de invulling delen." Wel melden de initiatiefnemers dat alles draait om drie thema's: training, bewustwording en gezamenlijke verantwoording.
De initiatiefnemers, waaronder ook mediabedrijven als EMG, NEP en NCP, nodigen alle mediabedrijven van harte uit om zich aan te sluiten bij het pact.
"Juist op de momenten dat de verschillende bedrijven bij elkaar komen, is eenduidigheid over gewenst gedrag enorm belangrijk. Alle medewerkers en betrokkenen binnen de audiovisuele sector moeten op een respectvolle en prettige manier met elkaar kunnen samenwerken in een veilige omgeving. Bovendien moeten ze zich gesteund voelen om ongewenst gedrag niet te accepteren, te corrigeren en zich daarover uit te spreken."
Mediabedrijven hebben sinds de ontwikkelingen rond (seksueel) grensoverschrijdend gedrag bij The Voice al een aantal stappen gezet om een veiligere werkomgeving te creëren. Zo sloten ze zich aan bij meldpunt Mores, boden ze bewustwordingstrainingen aan en wezen ze op de aanwezigheid van interne en externe vertrouwenspersonen.
De bedrijven hebben dinsdag een website met het voornemen gelanceerd. Op deze site zullen ze in de loop van het jaar de voortgang delen.
Source: Nu.nl algemeen