"Get your shit in order", zei Van Lienden op 28 februari 2022 tijdens een telefoongesprek met medeverdachte Camille van Gestel. "Je bent vanaf 12.00 uur verdachte van oplichting samen met ons. Het betekent ook dat je mag verwachten dat vanaf 12.00 uur ook echt onderzoek, opsporingsmiddelen gebruikt kunnen worden. En als ze dat doen, dan is dat meestal vrij kort nadat dit bekend wordt gemaakt."
Van Lienden sommeerde Van Gestel zijn laptops, telefoons en harde schijven door te nemen. "Wij gaan zelf onze spullen wegbrengen bij de advocaat. Heel even kijken wat er nou gebeurt, misschien wel helemaal niks, maar in ieder geval preventief zorgen dat we niet in de eerste twee dagen een knock-out hebben."
Van Gestel bevestigde vervolgens aan Van Lienden dat hij zijn schrijven ging nalopen en informatie ging versleutelen. "Denk ook na over je mobiel, waar je die neerlegt. Misschien tijdelijk andere mobiel gebruiken. Ik ga hem nu wegbrengen en zo'n Nokia'tje kopen. Dan wacht ik wel een week of twee weken", zei Van Lienden daarop.
Uit het vonnis blijkt dat kort na het gesprek iemand namens Van Lienden een gegevensdrager heeft overhandigd aan zijn advocaat. "Enkel om de informatie die zich daarop bevindt buiten bereik van justitie te houden", zegt het Openbaar Ministerie (OM).
Van Lienden en zijn partners proberen de harde schijven nog altijd uit handen van het OM te houden. Zij vinden dat de schijven onder het verschoningsrecht vallen: de communicatie tussen een cliënt en zijn advocaat. Daar waren de rechter-commissaris en de Rotterdamse rechtbank het niet mee eens. Nu probeert Van Lienden bij de Hoge Raad de inbeslagname aan te vechten.
De zaak van Van Lienden en zijn compagnons draait om een omstreden mondkapjesdeal tijdens de coronapandemie. De verdachten presenteerden hun organisatie als een stichting die zonder winstoogmerk de overheid wilde helpen in de coronacrisis. Toen ze een grote mondkapjesdeal met het ministerie van Volksgezondheid sloten, deden ze dat via een geheim, commercieel bedrijf.
Het drietal ontving ruim 100 miljoen euro belastinggeld voor ongeveer 40 miljoen mondkapjes. Het was een van de grootste mondkapjesdeals tijdens de coronacrisis.
De betrokkenen maakten ongeveer 28 miljoen euro winst. Een deel van de mondmaskers is door het RIVM afgekeurd, omdat ze grafeen bevatten. Vooralsnog is geen van de mondkapjes gebruikt.
Inmiddels is gebleken dat Van Lienden al die tijd al op zoek was naar enorme winst. "We gaan gewoon die shit naar Nederland halen en we worden miljonair", bleek eerder al uit bandopnames die de Volkskrant in handen kreeg. "In ieder geval is één eis dat we gillend rijk worden, want het is één grote middelvinger van de overheid. Ik ga dit serieus voor geen goud vrijwillig doen."
Source: Nu.nl algemeen