Home

Lichaam brandstichter Rijksdagbrand 1933 opgegraven voor drugsonderzoek

Het lichaam van Van der Lubbe is eind januari in Leipzig opgegraven, bevestigt de hoofdarts tegen Der Spiegel. De uitslag van het toxicologisch rapport wordt binnen enkele weken verwacht.

Het Rijksdaggebouw in Berlijn werd op 27 februari 1933 in brand gestoken, toen Adolf Hitler net een maand aan de macht was. Het gebouw van het Duitse parlement brandde af. De nazi's gaven de communisten de schuld. De noodtoestand werd vervolgens uitgeroepen, waardoor de vrijheden en rechten van burgers werden beperkt. Politieke tegenstanders werden massaal aangehouden.

Van der Lubbe (24) werd voor de verwoestende brand ter dood veroordeeld. Tijdens het proces maakte hij een apathische indruk. Volgens Der Spiegel dacht men destijds dat dit kwam doordat Van der Lubbe scopolamine toegediend had gekregen, ook wel waarheidsserum genoemd. De man legde een bekentenis af, maar na de oorlog ontstond twijfel over of hij wel de schuldige was.

De opgraving in januari gebeurde oorspronkelijk op initiatief van een stichting die historische graven onderhoudt. Die wilde met zekerheid vaststellen dat het stoffelijk overschot van Van der Lubbe was om er vervolgens een gedenkteken te plaatsen. Aan de hand van het lichaam is vastgesteld dat het de Nederlander moet zijn. Hij werd namelijk door nazi's onthoofd.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next