Het lichaam van Van der Lubbe is eind januari in Leipzig opgegraven, bevestigt de hoofdarts in gesprek met het Duitse blad Der Spiegel. De uitslag van het toxicologisch rapport wordt binnen enkele weken verwacht.
De Rijksdag in Berlijn werd op 27 februari 1933 in brand gestoken, toen Adolf Hitler net een maand aan de macht was. Het gebouw van het Duitse parlement brandde daarbij af. De nazi's gaven de communisten de schuld en riepen de noodtoestand uit, waardoor de vrijheden en rechten van burgers werden beperkt. Politieke tegenstanders werden massaal aangehouden.
Van der Lubbe (24) werd ter dood veroordeeld voor de verwoestende brand. Tijdens het proces maakte hij een apathische indruk. Volgens Der Spiegel dacht men destijds dat dit kwam doordat Van der Lubbe scopolamine (waarheidsserum) was toegediend. De Nederlander legde een bekentenis af, maar na de oorlog ontstond twijfel over de vraag of hij wel de schuldige was.
De opgraving in januari gebeurde oorspronkelijk op initiatief van een stichting die historische graven onderhoudt. Die wilde met zekerheid vaststellen dat het stoffelijk overschot van Van der Lubbe was, om er vervolgens een gedenkteken te plaatsen. Aan de hand van het lichaam is vastgesteld dat het de Nederlander moet zijn. Hij werd namelijk door nazi's onthoofd.
Het opgraven en identificeren van het lichaam geeft onderzoekers nu de kans om te controleren of Van der Lubbe inderdaad gedrogeerd was.
Source: Nu.nl algemeen