Wel wordt een beroep op Amsterdammers gedaan om hun vuilnis - indien mogelijk - langer in huis te houden en niet op straat te zetten.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten: "Zolang het afval gewoon in containers wordt gedaan, verwachten wij niet dat dit heel veel overlast zal veroorzaken. Maar een staking is een staking: dus ook als wel blijkt dat het afval overlast geeft, zal het niet worden opgehaald."
De vuilnisophalers leggen het werk neer om een betere cao af te dwingen. Vakbond FNV wil een loonsverhoging van tien tot twaalf procent. Eerder werd al door vuilnisophalers in andere steden zoals Utrecht en Rotterdam gestaakt. Daar bleef hele grote overlast van stank en ongedierte uit.
De Amsterdamse staking in 2010 duurde ruim twee weken. In de hele stad lag het vuilnis opgestapeld, op sommige plekken zelfs metershoog. Door de opstapeling hadden veel inwoners last van ratten, die zich verzamelden rondom de hopen afval.
Op veel plekken in het centrum van de hoofdstad zijn geen ondergrondse containers voor huisvuil. Het afval moet daar op vaste dagen worden buitengezet aan straat. In 2010 en tijdens een kortere staking in 2014 raakten de containers die er wél waren, snel vol omdat bewoners naar andere buurten reden om hun huisvuil weg te gooien.
Source: Nu.nl algemeen