Wel worden Amsterdammers gevraagd om hun vuilnis - indien mogelijk - langer in huis te houden en niet op straat te zetten.
"Zolang het afval gewoon in containers wordt gedaan, verwachten wij niet dat dit heel veel overlast zal veroorzaken", laat een woordvoerder van de gemeente weten. "Maar een staking is een staking: dus ook als wel blijkt dat het afval overlast geeft, zal het niet worden opgehaald."
De vuilnisophalers leggen het werk neer om een betere cao af te dwingen. Vakbond FNV wil een loonsverhoging van 10 tot 12 procent. Eerder werd al gestaakt door vuilnisophalers in andere steden, zoals Utrecht en Rotterdam. Daar bleef hele grote overlast van stank en ongedierte uit.
De Amsterdamse staking in 2010 duurde ruim twee weken. In de hele stad lag het vuilnis opgestapeld, op sommige plekken zelfs metershoog. Als gevolg daarvan hadden veel inwoners last van ratten, die zich verzamelden rondom de hopen afval.
Op veel plekken in het centrum van de hoofdstad zijn geen ondergrondse containers voor huisvuil. Het afval moet daar op vaste dagen aan de straat worden gezet. In 2010 en tijdens een kortere staking in 2014 raakten de containers die er wél waren snel vol, doordat bewoners naar andere buurten reden om hun huisvuil weg te gooien.
Source: Nu.nl algemeen