"We zijn ons bewust van het risico op spionage", zegt de woordvoerder. "De ontwikkelingen staan niet stil. We houden deze nauwlettend in de gaten en passen onze maatregelen zo nodig daarop aan." Volgens De Telegraaf gaat het om beschermende maatregelen bij operationeel gebruik van de drones.
De politie zette in het afgelopen jaar 2.350 keer een drone in voor handhaving, opsporing of hulpverlening. Dat is ruim twee keer zo veel als in het jaar ervoor. Ook drones van het Chinese technologiebedrijf Da Jiang Innovations (DJI) werden gebruikt. De politiewoordvoerder benadrukt dat de politie geen Chinese besturingsapps voor de drones gebruikt.
Begin deze maand schoten de Amerikanen een Chinese ballon uit de lucht. Volgens de VS ging het om een spionageballon. China ontkent dat en zegt dat het ging om een weerballon die uit koers was geblazen.
Verbetering: In een eerdere versie van dit artikel stond dat de politie minder drones inzet vanwege de mogelijke spionage. Dit is onjuist, waarvoor onze excuses.
Source: Nu.nl algemeen