Home

Defensie zet nog eens 230 militairen in om Oekraïense soldaten te trainen

Nederlandse militairen verzorgen al sinds oktober trainingen voor Oekraïense soldaten, maar dan in het Verenigd Koninkrijk. De Oekraïners krijgen onder meer rij- en vaaropleidingen, medische training en lessen op het gebied van ontmijning. Ook wordt geoefend met geavanceerd militair materieel, zoals drones.

"Een jaar na de Russische inval blijft de noodzaak om Oekraïne te steunen onverminderd groot", schrijft defensieminister Kajsa Ollongren. "Nederland doet dat samen met partners in de EU, NAVO en daarbuiten. Eensgezindheid is belangrijker dan ooit."

Het kabinet heeft dit jaar 2,5 miljard euro gereserveerd voor nieuwe steun aan Oekraïne. Eerder werd al ruim een miljard euro aan militaire steun overhandigd. De minister wil geleverde steun uit eigen voorraden "waar mogelijk" zo snel mogelijk vervangen.

Ollongren schrijft dat het kabinet voortaan "transparanter" wil zijn over militaire leveringen. Daarom wordt in nieuwe Kamerbrieven niet meer weggelaten welke militaire steun wordt geleverd. "Maar operationele veiligheid blijft leidend", schrijft Ollongren daarbij.

Defensei wil ook de productiecapaciteit van militair materieel vergroten. "Het huidige tempo van de industrie is op de korte termijn niet volledig toereikend", vindt Ollongren. Daarmee sluit zij zich aan bij westerse militaire analisten, die vrezen dat Oekraïne meer munitie nodig heeft dan het krijgt aangevoerd.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next