Home

Toezichthouder waarschuwt voor grote incidenten met waterstof in havens

Volgens Molenaar wordt heeft de Rotterdamse Haven nu de mogelijkheid om zo'n 15.000 kubieke meter ammoniak op te slaan. "Maar in de toekomst gaat het om miljoenen kubieke meters."

De DCMR-directeur vraagt politici dan ook na te denken over transportleidingen voor waterstof en ammoniak. Met die twee gassen wordt in de toekomst steeds vaker gewerkt in de havens. Groene waterstof kan namelijk de industrie helpen te verduurzamen en het opslaan van de stof is goed mogelijk met ammoniak.

Molenaar maakt zich zorgen over een gebrek van coördinatie bij alle ontwikkelingen en vreest dat het transport versnipperd raakt. "Met alle gevolgen van dien. Hoe meer ammoniak per losse trein, vrachtwagen of schip vervoerd wordt, hoe meer risico. Bij grootschalige ammoniakopslag heb je het zo over 100.000 treinwagons per jaar, een nachtmerrie", vervolgt hij in gesprek met het dagblad.

Door grote transportleidingen aan te leggen kunnen incidenten voorkomen worden, beargumenteert Molenaar. Zo krijgt hij dagelijks incidenten binnen zoals dat bij het laden en lossen tientallen liter olie weglekte. "Dat kan gebeuren bij olie, maar bij ammoniak is het gevaarlijk", legt hij uit.

Een recent incident met ammoniak vond plaats in Servië. Daar ontspoorde eind december een trein met ammoniak en de giftige stof kwam als wolk in een nabijgelegen stad terecht. Daar liepen tientallen mensen ammoniak vergiftiging op.

Molenaar vindt dat de opslagnormen voor ammoniak enorm verouderd zijn. "Die stamt uit 2014 en is niet gemaakt voor de opslag die we verwachten", citeert NRC hem. "Als er straks een ammoniakopslag scheurt en er komt een gifwolk over Schiedam heen, ben je het draagvlak voor de energietransitie kwijt. En je energie."

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next