Home

Ziekenhuizen wijzen looneis vakbonden af, maar hopen op hulp minister

De vakbonden hadden dinsdag om 12 uur een ultimatum gesteld om aan hun looneis te voldoen van 10 procent dit jaar, plus 100 euro en een extra reiskostenvergoeding. Als niet aan de looneis voldaan zou worden voor dat ultimatum, zouden vakbonden willen actievoeren in de ziekenhuizen.

Ziekenhuizen zeggen daar echt niet aan te kunnen voldoen.. Hun laatste bod was eerder deze maand 5 procent extra loon dit jaar en nog eens 5 procent eind 2023, met dan een cao die ook doorloopt tot in 2024. Maar de vakbonden willen die loonsverhoging niet spreiden over twee jaar.

"De gevraagde loonstijging is financieel niet te behappen", zegt ziekenhuisvoorman Ad Melkert van de NVZ in een interview in vakblad Zorgvisie. Volgens Melkert is het boven op de inflatie en gestegen energiekosten niet te doen om ook aan de looneisen van vakbonden te voldoen.

De geëiste loonsverhogingen zouden volgens de ziekenhuizen 800 miljoen euro kosten. Melkert stelt dat veel ziekenhuizen daar niet voldoende reserves voor hebben.

Toch vindt Melkert wel dat zorgpersoneel een flinke salarisverhoging moeten krijgen. Maar hij oppert dat zorgverzekeraars en de minister van Volksgezondheid een bijdrage van honderden miljoenen moeten leveren om die loonstijging mogelijk te maken.

Als zorgverzekeraars of de minister niet over de brug komen, moeten ziekenhuizen bezuinigen om de lonen te verhogen. "Dan moeten we het aantal arbeidsplaatsen verminderen. Dat betekent ook dat de wachtlijsten toenemen en de inhaalzorg opnieuw langer duurt", waarschuwt Melkert.

De ziekenhuisvoorman waarschuwt dat acties in 'niemands belang' zijn. Melkert roept daarom de vakbonden op om constructief in gesprek te blijven en samen op te trekken richting minister Kuipers en zorgverzekeraars.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next