Home

Nederland en Marokko weer om tafel over afgewezen Marokkaanse asielzoekers

De verhouding tussen Den Haag en Rabat was sinds 2019 bekoeld. Marokko wilde de afgelopen jaren niet met het Nederlandse kabinet praten. De afgelopen maanden werkten de landen aan een betere relatie, wat dinsdag werd bekroond met een bezoek van de staatssecretaris aan Marokko.

Van den Burg spreekt van een "belangrijke stap in onze sterke relatie". Het feit dat Rabat weer met Nederland om tafel wil zitten kan gezien worden als diplomatiek succes voor het kabinet. "De afgelopen periode is al veel geïnvesteerd aan beide kanten in onze samenwerking, onder andere op migratie. Heel goed om daar vandaag persoonlijk, in een open sfeer, over door te praten", zegt Van der Burg in een schriftelijke verklaring.

Nederland heeft baat bij goede samenwerking met Marokko op het gebied van migratie, vooral omdat het lange tijd erg ingewikkeld was om migranten terug te sturen die niet in Nederland mogen blijven. Die terugkeer is nu dus weer op gang gekomen. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid zijn er tot nu toe 125 afgewezen asielzoekers teruggestuurd. In 42 gevallen ging het om een gedwongen uitzetting.

Eerder maakten de landen al afspraken om de samenwerking op het gebied van migratie te verbeteren. Die gingen ook over mensenhandel, mensensmokkel en het bevorderen van legale migratie.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next