Home

Deense oud-minister aangeklaagd voor het lekken van staatsgeheimen

De Deense aanklager vermeldt de naam van Frederiksen niet in de aanklacht. De oud-minister maakte dat zelf bekend, hoewel hij alle beschuldigingen ontkent. Hij diende tussen 2016 en 2019 als minister van Defensie in Denemarken.

Het is niet de eerste keer dat Frederiksen van het lekken van staatsgeheimen wordt verdacht. Vorig jaar werd er al een voorlopige aanklacht tegen hem ingediend. Toen zei de oud-minister dat het ging om opmerkingen over een veiligheidsovereenkomst tussen Deense en Amerikaanse inlichtingendiensten.

"Het was sinds 2013 algemeen bekend dat die samenwerking bestond", zei Frederiksen dinsdag in een video. Volgens hem maakten de Amerikanen dit zelf bekend.

In september 2022 werd het hoofd van de Deense inlichtingendienst Lars Findsen geschorst, op basis van dezelfde verdenkingen als Frederiksen. Ook hij ontkende alle beschuldigingen. Findsen zou in minder dan anderhalf jaar tijd staatsgeheimen hebben gelekt naar zes personen, onder wie twee journalisten.

Frederiksen geniet sinds november vorig jaar geen parlementaire immuniteit meer, omdat hij heeft aangegeven zich niet meer verkiesbaar te zullen stellen.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next