Het drietal heeft de gegevens volgens de politie gestolen door computersystemen van duizenden bedrijven over de hele wereld te hacken. De gestolen persoonsgegevens zijn vervolgens in handen van andere criminelen gekomen. De politie vermoedt dat er van iedere Nederlander wel iets bij zit, schrijft RTL Nieuws.
De politie is in maart 2021 met een onderzoek begonnen. Dat gebeurde "naar aanleiding van een aangifte van datadiefstal en afdreiging bij een groot Nederlands bedrijf". Later bleek dat vermoedelijk duizenden bedrijven en instellingen de afgelopen jaren slachtoffer zijn geworden van computervredebreuk (hacken), waarna diefstal en heling van data volgden.
De getroffen bedrijven kregen na de diefstal een bericht van de hackers waarin stond dat ze losgeld moesten betalen. Als ze dat niet deden, zouden de gegevens naar buiten worden gebracht. De daders eisten ruim 100.000 euro en in een enkel geval zelfs 700.000 euro.
Sommige bedrijven hebben het geëiste bedrag overgemaakt, maar daarna werden de gestolen gegevens vaak alsnog doorverkocht op virtuele zwarte markten. De hoofdverdachte, de man uit Zandvoort, zou daar enkele miljoenen euro's aan hebben verdiend.
Dit bericht wordt aangevuld.
Source: Nu.nl algemeen