Op dit moment wordt nog geadviseerd om je te laten testen bij klachten en in quarantaine te gaan als de coronatest positief bleek. Maar die maatregelen moeten zo veel mogelijk gelijk worden gesteld aan "generieke maatregelen" die gelden voor andere luchtweginfecties, vindt het OMT. "Ook bij deze gelden immers hoest- en handhygiëne, en
thuisblijven als men zich niet fit en ziek voelt."
Zorgmedewerkers hoeven in principe ook geen mond-neusmasker meer te dragen als ze binnen 1,5 meter van een patiënt komen. "Dat is in de huidige epidemiologische fase over het algemeen niet meer nodig."
Het OMT benadrukt wel dat er nog steeds een groep mensen is die kans heeft om ernstig ziek te worden van corona. Die groep moet hier wel rekening mee blijven houden. Dat kan onder meer door iemand die klachten heeft op afstand te houden of wanneer dat niet lukt, deze persoon een mondkapje te laten dragen.
Het gaat nog om een advies. Het kabinet besluit uiteindelijk of de laatste regels ook daadwerkelijk geschrapt worden.
Dit bericht wordt aangevuld.
Source: Nu.nl algemeen