Home

Structureel grensoverschrijdend gedrag bij Ambulancezorg Groningen

Vorig jaar werd al duidelijk dat er sprake was een ongezonde werkcultuur. Toen er volgens Dagblad van het Noorden sprake was van seksueel grensoverschrijdend gedrag, werd het onderzoeksbureau ingeschakeld.

Volgens het rapport is zeker een kwart van het personeel niet tevreden met de werksfeer. De problemen spelen zich af op de hele werkvloer, maar worden door het management stelselmatig genegeerd en niet erkend. Er is dan ook een grote kloof tussen managers op het hoofdkantoor en de medewerkers op de ambulanceposten, volgens de onderzoekers.

Het aantal meldingen van grensoverschrijdend gedrag ging van zes in 2020 naar dertig in 2022. De werknemers gaven meermaals aan dat er niet naar hen werd geluisterd. Volgens het onderzoek maken "enkele rotte appels" zich schuldig aan roddelen, pesten en intimideren.

Deze angstcultuur beïnvloedt de zorg die de werknemers leveren, schrijven de onderzoekers. "De zorg lijdt eronder. Er is sprake van bredere verwaarlozing van bedrijfsactiviteiten."

Het onderzoeksbureau vindt dat er een brede interventie moet komen om de werkcultuur te verbeteren. Ook interim-bestuurder Jack Thiadens wil een veilige werksfeer zien. "Het ontbreekt hier aan een sterk moreel kompas", zegt hij. "En dat is iets dat je juist van een zorgorganisatie mag verwachten. Het is duidelijk dat in alle lagen van de organisatie missers zijn geweest."

Thiadens wil binnen zes weken een plan opstellen. Maar hij is ook kritisch over een aantal conclusies. Thiadens stelt dat de problemen op de werkvloer geen invloed hebben gehad op de kwaliteit van de zorg.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next