De Europese bondgenoten hebben Oekraïne in totaal twee volledige tankbataljons van zo'n negentig Leopard 2-tanks beloofd. Daarvan hebben ze er ruim vijftig ingezameld.
Duitsland, de producent van de tanks, baalt dat het inzamelen traag verloopt. Het land werd onder druk gezet om de leveringen goed te keuren. Maar veel landen leveren nu geen of kleine hoeveelheden van hun Leopard 2-tanks.
Morawiecki reisde vrijdag naar Kyiv af om de tanks persoonlijk te overhandigen. Zelensky had al lange tijd om de tanks gevraagd. "Polen en Europa blijven Oekraïne steunen. We laten jullie niet in de steek, maar blijven jullie steunen tot Rusland is verslagen", zei Morawiecki. Ook riep hij andere bondgenoten op hun tanks snel te sturen.
Leopard 2-tanks behoren tot de beste, zwaarste en dodelijkste tanks uit de Europese stal. De westerse tanks zouden Oekraïne in staat stellen makkelijker op te rukken en Russische verdedigingsstellingen, zoals bunkers, te bestoken.
Deze vrijdag is het precies een jaar geleden sinds de oorlog in Oekraïne uitbrak. Kyiv houdt er rekening mee dat Rusland binnenkort een nieuw, grootschalig offensief start. Volgens diverse militaire analisten heeft Rusland dat offensief al ingezet.
Source: Nu.nl algemeen