Turkse journalisten hebben sinds oktober 2022 te maken met een nieuwe omstreden wet. Die maakt het mogelijk om verslaggevers op te pakken vanwege het delen van desinformatie. Volgens persvrijheidorganisatie CPJ worden zeker drie journalisten strafrechtelijk vervolgd vanwege berichtgeving vanuit het rampgebied.
President Recep Tayyip Erdogan zegt dat zo'n wet nodig is om de bevolking te beschermen. Waarnemers zeggen juist dat de persvrijheid in Turkije wordt ingeperkt. Bij overtreding van de wet kan drie jaar celstraf worden opgelegd.
Tijdens een bezoek aan het rampgebied wees Erdogan er nog op dat mensen die "nepnieuws" verspreiden en "sociale chaos veroorzaken" vervolgd worden.
Freelance journalist Mir Ali Koçer naar het politiebureau komen omdat hij de nieuwe desinformatiewet zou hebben overtreden. Hij zegt zelf dat hij zeer zorgvuldig te werk ging in zijn kritische berichtgeving over de hulp aan slachtoffers. Vervolgens werd hij door de politie ondervraagd omdat hij nepnieuws zou hebben verspreid.
Reporters Without Borders (RSF), een organisatie die zich inzet voor persvrijheid, noemt het onderzoek naar Koçer "absurd". De Turkse autoriteiten wilden niet reageren op vragen van BBC News.
Source: Nu.nl algemeen