Het OMT was gevraagd om te onderzoeken of een grootschalige vaccinatieronde opnieuw nodig was en welke vaccins daar dan voor gebruikt moesten worden.
De experts zien nu dat veel mensen immuniteit hebben opgebouwd tegen COVID-19. Ook worden mensen door de huidige coronavirusvarianten minder ziek. Mocht iedereen weer een coronaprik kunnen halen, dan zou de prik dus over het algemeen maar voor een beetje extra bescherming zorgen.
Daarnaast heeft het coronavirus in Nederland een zogenoemde endemische situatie bereikt, waarbij het virus meer kan worden gezien als een alledaagse infectie zoals griep.
Voor sommige groepen kan het coronavirus nog wel gevaarlijk zijn. Het OMT zegt wel dat voor deze groep kwetsbare patiënten over het algemeen de infectie ook vrij mild verloopt. Maar voor een deel heeft een nieuwe coronaprik nog wel zin, bijvoorbeeld voor mensen met een ernstig verzwakt immuunsysteem. In zo'n geval kan een arts of een andere medisch specialist alsnog een vaccinatie aanbevelen.
Dat het OMT dit adviseert, betekent nog niet dat er definitief geen vaccinatiecampagne komt. Kuipers laat weten de Tweede Kamer zo snel mogelijk op de hoogte te stellen over wat er nu gaat gebeuren.
Dit bericht wordt aangevuld.
Source: Nu.nl algemeen