Home

'Vaccinatie-OMT' vindt nieuwe ronde coronaprikken niet meer nodig

Het OMT was gevraagd om te onderzoeken of iedereen dit voorjaar opnieuw een coronaprik moet kunnen halen.

Het doel van zo'n prikronde is ervoor zorgen dat iedereen weer goed beschermd is tegen COVID-19. Maar de experts zien nu dat bijna iedereen in Nederland al antistoffen tegen COVID-19 heeft door eerdere prikken of een besmetting. Ook worden mensen door de huidige coronavirusvarianten minder ziek. De prik zou dus over het algemeen maar voor een beetje extra bescherming zorgen.

Daarnaast heeft het coronavirus in Nederland een zogenoemde endemische situatie bereikt, waarbij het virus meer kan worden gezien als een alledaagse infectie zoals griep.

Voor sommige groepen kan het coronavirus nog wel gevaarlijk zijn. Het OMT zegt wel dat voor deze groep kwetsbare patiënten over het algemeen de infectie ook vrij mild verloopt. Maar voor een deel heeft een nieuwe coronaprik nog wel zin, bijvoorbeeld voor mensen met een ernstig verzwakt immuunsysteem. In zo'n geval kan een arts of een andere medisch specialist alsnog een vaccinatie aanbevelen.

Het OMT adviseert daarom om dit voorjaar geen grootschalige prikronde te organiseren. Dat vinden ze ook niet nodig voor kwetsbare mensen of zorgmedewerkers. De prik moet wel beschikbaar blijven voor specifieke groepen kwetsbare mensen of mensen die helemaal nog geen coronaprik hebben gehad.

Dat het OMT dit adviseert, betekent nog niet dat er dit voorjaar geen coronaprik gehaald kan worden. Kuipers laat weten de Tweede Kamer zo snel mogelijk op de hoogte te stellen over wat er nu gaat gebeuren. Later dit jaar kijken experts naar het nut van een prikronde in het najaar.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next