Home

Advocaten van kroongetuige halen opnieuw hard uit: 'Hoogste baas OM moet weg'

Als het aan de advocaten ligt, moeten ook de hoofdofficier van het Landelijk Parket en de hoofdofficier van Midden-Nederland hun conclusies trekken.

Peter Schouten en Onno de Jong houden de genoemde personen verantwoordelijk voor de fouten die de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) heeft geconstateerd. De OVV concludeerde na uitgebreid onderzoek naar de beveiligingssituaties voorafgaand aan de dood van Reduan B. (de broer van de kroongetuige), advocaat Derk Wiersum en vertrouwenspersoon Peter R. de Vries dat opsporingsbelangen voor de veiligheid van personen ging.

De advocaten zijn woedend, omdat Van der Burg aan verschillende media liet weten niet te zullen opstappen. Hij zei onder meer woensdagavond in Nieuwsuur dat justitie "stoïcijns" moet doorgaan met het bestrijden van "het nietsontziende criminele milieu en het meedogenloze geweld".

"We zitten niet in een periode waarin je als baas van een organisatie zegt: ik stop ermee", vindt Van der Burg, die over enkele maanden met pensioen gaat. Hij zag ook geen reden voor het vertrek van andere mensen binnen zijn organisatie.

Schouten en De Jong zien hierin een bevestiging van hun woorden van woensdag: namelijk dat het OM geen zelfreinigend vermogen heeft. "En vooral niet erkennen dat door het OM fout op fout is gestapeld, waardoor mensen om het leven zijn gekomen", reageren de advocaten.

Volgens hen zijn de fouten het gevolg van arrogantie, mensen niet serieus nemen en "volstrekte incompetentie" binnen het OM.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next