Amerikaanse media maken melding van een persconferentie die haar voormalige man Bob donderdag belegde. Hij was twintig jaar met Patricia getrouwd toen zij verdween.
In het begin van hun huwelijk gedroeg Patricia zich niet vreemd. Maar in de loop der jaren begon zij te claimen dat zij religieuze visioenen kreeg. Zo zou de moeder van God aan haar zijn verschenen om haar te waarschuwen voor een ‘nucleair Armageddon’.
Patricia Kopta zwierf in die tijd rond in de binnenstad van Pittsburgh, waar het echtpaar woonde. Zij werd een aantal keer aangehouden door de politie. Tot zij op een dag in 1992 spoorloos verdween.
De politie probeerde jarenlang te achterhalen waar de vrouw gebleven was. Haar echtgenoot raadpleegde zelfs een paragnost om te ontdekken waar Patricia was gebleven. Volgens de paragnost was zij overleden. Eind jaren negentig werd de zaak gesloten en werd Patricia officieel dood verklaard.
Nu blijkt dat zich in juni 1999 een vrouw meldde bij een daklozencentrum in Puerto Rico, ruim 3000 kilometer verderop. Zij stelde dat zij per schip naar het eiland was gekomen.
In het verzorgingstehuis waar zij wordt verzorgd vanwege dementie deelde zij met verpleegkundigen flarden die leken te wijzen op een leven buiten Puerto Rico. Via een sociaal werker en een agent van Interpol kwamen rechercheurs het verhaal van Patricia Kopta op het spoor, een beschrijving waar de oude vrouw aan leek te voldoen. Via dna-onderzoek en gegevens van haar gebit werd het vermoeden bevestigd.
Het blijft echter een raadsel wat de vrouw in de periode tussen haar verdwijning en haar komst naar Puerto Rico gedaan heeft. Zij is in slechte gezondheid. Het is maar de vraag of zij kan terugkeren naar de VS. Toch is haar voormalige echtgenoot dankbaar met de wetenschap dat zijn verdwenen vrouw nog in leven is.
Source: Nu.nl algemeen