De afgelopen jaren gaf Iran de waarnemers van het IAEA slechts beperkte toegang. Tegelijkertijd groeide de vrees dat het land uranium verrijkt om kernwapens te ontwikkelen.
Iran staat nu toe dat er meer waarnemers naar het land afreizen. Ook krijgen zij toegang tot de nucleaire infrastructuur en relevante personen. Verder zal het land meer camera's toestaan op gevoelige locaties.
IAEA-directeur Rafael Grossi was vrijdag en zaterdag op bezoek in Iran in de hoop nieuwe afspraken te kunnen maken. Iran heeft altijd ontkend dat het kernwapens wil maken. Maar recente berichten over verrijkte uraniumdeeltjes die bijna geschikt zouden zijn voor kernwapens vergrootten de ongerustheid hierover. Volgens Iran gebeurde die verrijking per ongeluk.
Iran en het IAEA willen de afspraken tijdens speciale bijeenkomsten verder uitwerken.
In 2015 sloot Iran een nucleaire deal met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Europese Unie, Rusland en China. De deal moest voorkomen dat het land kernwapens zou kunnen produceren. In ruil schrapten de landen tal van sancties tegen Iran.
Nadat de toenmalige Amerikaanse president Donald Trump de deal eenzijdig had opgezegd, brokkelde die af. Europese bedrijven trokken zich terug uit Iran uit vrees voor Amerikaanse sancties. Ook Teheran zelf trok zich steeds minder van de afspraken aan.
Source: Nu.nl algemeen