De bureaus werken vaak op basis van 'no cure no pay'. Daardoor is het aantal bezwaar- en beroepsprocedures enorm gegroeid, zegt Van Rij. Daardoor zijn ook de te vergoeden proceskosten flink gestegen.
In 2021 werd voor 18 miljoen euro aan proceskosten uitbetaald, over 210.000 WOZ-zaken, blijkt uit cijfers van de Waarderingskamer die door het ministerie van Financiën zijn verstrekt. Bijna de helft van die zaken (48,1 procent) werd door een 'no cure no pay' bedrijf aangespannen. In 2019 ging het nog om 12 miljoen euro, waar 36 procent van de zaken door een commercieel bedrijf was aangespannen.
"Gemiddeld verdient zo'n bedrijf ongeveer 600 euro per gewonnen zaak", zegt Van Rij. "Bij doorprocederen ligt dit bedrag nog hoger.
De staatssecretaris wil onder meer de wet zo aanpassen dat de vergoeding standaard aan de woningbezitter wordt uitbetaald. De vergoeding wordt verlaagd omdat de rol van de bewaarbedrijven kleiner wordt. "Door de voorgenomen verlaging brengen we de vergoedingen meer in verhouding met het werk dat de bedrijven verrichten en wordt het verdienmodel van deze bedrijven een stuk minder aantrekkelijk", zegt Van Rij.
Van Rij hoopt de Tweede Kamer voor de zomer over zijn plannen te informeren.
Source: Nu.nl algemeen