Vernietigde gevechtstanks worden al langer vervangen door oude T-62-modellen, maar recentelijk zouden zelfs BTR-50-modellen uit de Sovjettijd zijn gebruikt. Die zijn in 1954 voor het eerst geproduceerd. Ook het zogeheten 1e Tankleger, een van de belangrijkste eenheden van het Russische leger, heeft oude tanks ontvangen om de voorraad mee aan te vullen.
"Sinds de zomer van 2022 zijn zo'n achthonderd T-62's uit de opslag gehaald", zegt het Britse ministerie van Defensie. "Sommige hebben nu verbeterde waarnemingssystemen die de effectiviteit in de nacht hoogstwaarschijnlijk zal verbeteren." Maar de voertuigen hebben ook veel zwakke punten, zoals de bepantsering.
Russische militairen klagen al langer over tekorten aan het front. Het Britse ministerie meldde zondag dat met name reservisten recent de opdracht hebben gekregen de Oekraïense legertroepen in de frontlinie aan te vallen met een zogenoemde pioniersschep.
De schep, van het in 1869 ontworpen type MPL-50, behoort tot de standaarduitrusting van infanteristen en is bedoeld om schuttersputjes mee te graven. Dat zijn kuilen vanwaaruit ze kunnen schieten. Maar militairen kunnen de pioniersschep ook gebruiken om iemand mee aan te vallen als de munitie voor handvuurwapens op is.
Source: Nu.nl algemeen