Home

Geen hoger beroep meer voor Groningers met aardbevingsschade

Het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) gaat over het afhandelen van de aardbevingsschade. In sommige zaken ging het IMG in hoger beroep, waardoor bewoners die al door de 'gewone' rechtbank in gelijk waren gesteld nóg langer in financiële onzekerheid zaten.

Als Groningers "schade hebben, in bezwaar zijn gegaan en ook nog een rechtszaak hebben gevoerd én gewonnen - dan vind ik niet dat een overheid nog eens in hoger beroep moet", schrijft verantwoordelijk staatssecretaris Hans Vijlbrief op Twitter.

In plaats daarvan gaat het IMG de rechter vragen om een zogenoemde 'prejudiciële uitspraak'. Met zo'n prejudiciële uitspraak geeft de rechter uitleg over de geldende regels.

Maar deze uitleg heeft geen financiële gevolgen voor de Groningers. Als deze hogere rechter zegt dat ze volgens de regels toch geen recht hebben op een schadevergoeding, hoeven ze het uitgekeerde bedrag niet alsnog terug te betalen. Als zo'n uitspraak niet mogelijk is, kan het IMG alsnog in beroep.

Voor de acht bekende schrijnende gevallen waarin het IMG al in hoger beroep is gegaan, hoeven bewoners de schadevergoeding die zij al hebben ontvangen niet terug te betalen. Ook niet als het IMG gelijk krijgt in het hoger beroep.

Het is de eerste concrete maatregel na de publicatie van het rapport Groningers boven Gas op 24 februari. Daarin werd onder meer gezegd dat de afhandeling van de schade milder, makkelijker en menselijker moet.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next