Home

België ontruimt geïmproviseerd tentenkamp voor aanmeldcentrum in Brussel

Het geïmproviseerde tentenkamp stond aan het Klein Kasteeltje, midden in de Belgische hoofdstad. Daar is ook de plek waar de asielzoekers in het land zich moeten melden voor ze het asielproces in kunnen gaan.

Al maandenlang sliepen op de brug en op de kade mensen voor wie geen plek was in de reguliere opvang. Het ging vooral om mannen. De Belgische opvangorganisaties probeerden zo veel mogelijk plek te regelen voor vrouwen en minderjarigen.

Volgens de Belgische regering is er nu ook genoeg plek voor de mensen die nog op straat sliepen. Daarom werd het gebied rondom het tentenkamp afgesloten en de meer dan honderd bewoners met bussen weggebracht. Veertig van hen kregen een plek bij Fedasil, de organisatie die verantwoordelijk is voor de opvang in België. De rest moet eerst in een noodopvanglocatie wachten tot er plek is.

De tentjes werden gelijk weggehaald om te voorkomen dat er nieuwe mensen zouden gaan slapen.

"We hopen dat ditmaal daadwerkelijk alle bewoners van het tentenkamp eindelijk opvang genieten en dat er bovendien aandacht besteed wordt aan de rest van de opvanggerechtigde asielzoekers, die elders nog steeds op straat leven", laat VluchtelingenWerk Vlaanderen weten.

De organisatie verwijst naar de ontruiming van het kraakpand vorige maand. In het pand aan de Paleizenstraat verbleven zo'n duizend asielzoekers en daklozen. Ze woonden daar wekenlang in onhygiënische en onveilige omstandigheden.

Die ontruiming verliep chaotisch en er was niet voor alle weggestuurde mensen plek. Ook waren er niet genoeg bussen om alle vluchtelingen in weg te brengen. Daardoor belandden enkele van hen in het tentenkamp aan het Klein Kasteeltje.

België kampt, net als Nederland, met een tekort aan opvangplekken voor vluchtelingen. Het land zet daarom vol in op het zorgen voor meer opvanglocaties. Tegelijkertijd wordt er in het land ook gekeken naar hoe het asielstelsel beter ingericht kan worden.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next