De Winter kreeg in 2020 de diagnose asbestkanker. In 2019 kreeg hij tijdens een reis naar Nieuw-Zeeland klachten, waarna hij zich liet onderzoeken.
Naast presentator was De Winter ook actief als producent en richtte hij het productiehuis IDTV op, dat succesvolle programma's maakte als Lingo, Wie is de Mol? en de serie Oud Geld. Ook was hij samen met zijn partner, actrice Yvonne van den Hurk, actief als kunstenaar.
De presentator maakte onder meer het interviewprogramma Wintertijd, waarin hij bekende Nederlanders interviewde. Nadat bekend werd dat hij ongeneeslijk ziek was, werd hem gevraagd nog één reeks van het programma te maken. In de laatste aflevering van het seizoen werd hij eenmalig zelf geïnterviewd door Jeroen Pauw.
"Het is een raar leven", zei De Winter vorig jaar tegen het AD. "Er hangt een zwaard van Damocles boven mijn hoofd, maar eigenlijk wil ik er nog niets van weten." Hij voelde zich niet ziek en zijn behandelaar zei "te proberen er iets chronisch van te maken".
"Ik wil nog leven", zei De Winter ook een jaar geleden nog in gesprek met Eva Jinek. "Carpe diem. Met Yvonne, familie, vrienden. Toen ik anderhalf jaar geleden mijn zoon vertelde dat ik ziek ben, vroeg hij: 'Heb je een bucketlist?' Maar ik heb mijn hele leven al gedaan wat ik wilde."
De programmamaker wordt in besloten kring begraven.
Source: Nu.nl algemeen