Home

RTL onderzoekt na concrete signalen veiligheid op werkvloer bij RTL Nieuws

Verschillende medewerkers hebben in een jaarlijks onderzoek gemeld dat het binnen de redactie van RTL Nieuws aan veiligheid ontbreekt. De hoofdredactie ontving deze signalen ook buiten dit onderzoek om. Om wat voor signalen het precies gaat, laat de zender niet weten.

"Het klopt dat we concrete signalen hebben gekregen. We vinden het fijn dat deze collega's zich veilig genoeg voelen om deze signalen af te geven en de hoofdredactie neemt deze dan ook serieus", zegt een RTL-woordvoerder tegen de krant. "Hoe sneller we hierop handelen, hoe beter."

RTL heeft een bureau op het gebied van sociaal veilige werkomgevingen ingeschakeld. Bezemer & Schubad gaat eerst een brede inventarisatie maken. Met deze partij heeft RTL ook verplichte 'awareness-trainingen' georganiseerd voor werknemers. Wanneer de inventarisatie wordt afgerond, is nog onduidelijk.

De zender ondertekende vorige maand het Mediapact Respectvol Samenwerken. In dat akkoord staat dat RTL gaat samenwerken met onder andere Talpa en de NPO om (seksueel) grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. In het plan staat ook dat alle bestuurders in de mediasector voortaan een training seksueel grensoverschrijdend gedrag moeten volgen bij een externe partij en dat er een jaarlijkse bijeenkomst moet komen in Hilversum om de stand van zaken te evalueren.

Gisteren bleek nog dat er bij de sportredactie van de NOS - waar momenteel ook een onderzoek naar de werkomgeving loopt - minstens één geval van seksueel grensoverschrijdend gedrag is geweest.

"We hebben een hoge journalistieke ambitie en die gaat hand in hand met een hoge veiligheid en respectvolle communicatie", voegt de RTL-woordvoerder eraan toe.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next