Home

Van der Burg heeft spijt van eerste reactie op OVV-rapport, maar stapt niet op

Op 1 maart werden de vernietigende conclusies gepresenteerd van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Uit onderzoek naar de beveiligingssituaties van de broer van de kroongetuige, advocaat Derk Wiersum en Peter R. de Vries, bleek dat er grote fouten zijn gemaakt. Deze worden door Van der Burg erkent.

Fouten die zijn gemaakt onder de verantwoordelijkheid van Van der Burg als hoogste baas van het OM. Maar hij zei geen reden te zien om op te stappen en "stoïcijns" door te gaan met bestrijden van de georganiseerde misdaad.

Hierdoor is het beeld ontstaan dat het OM niet wenst te reflecteren en te leren, aldus Van der Burg. "Ik heb niet de juiste woorden gebruikt en dat betreur ik, aldus de hoogste baas in een persbericht donderdag.

De advocaten van kroongetuige Nabil B., Peter Schouten en Onno de Jong, verweten Van der Burg "toondoof" te zijn en eisten zijn vertrek. Van der Burg blijft echter bij zijn keuze om aan te blijven tot aan zijn pensioen, over enkele maanden.

"Het is uiterst pijnlijk om te constateren dat onze verantwoordelijkheid voor beveiliging niet heeft kunnen voorkomen dat een broer van de kroongetuige, advocaat Derk Wiersum en vertrouwenspersoon Peter R. de Vries zijn vermoord", aldus Van der Burg.

Hij zegt dat het OM de adviezen van het OVV zal overnemen. Zo moet er een betere uitwisseling van informatie komen tussen politiediensten die bezig zijn met de opsporing en die belast met beveiliging van personen.

Van der Burg blijft overtuigd van het inzetten van kroongetuigen in de strijd tegen de zware georganiseerde misdaad. "Hun verklaringen zijn onmisbaar om criminele kopstukken te kunnen vervolgen", aldus de OM-baas. Maar alleen als de beveiliging van een kroongetuige en zijn naasten gewaarborgd kan worden, verduidelijkt Van der Burg.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next