Volgens het OMT heeft het coronavirus in ons land een endemische fase bereikt. Het virus kan op dezelfde manier behandeld worden als bijvoorbeeld een griepvirus. Daarom kunnen ook de coronamaatregelen worden gelijkgesteld aan de manier waarop mensen omgaan met griep, adviseerden de experts.
"Gelukkig heeft vrijwel iedere Nederlander een vorm van afweer, dus we kunnen corona gaan beschouwen als een normaal luchtwegvirus", citeert AD minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid) vandaag na afloop van de ministerraad.
Tot nu toe moesten mensen zich nog laten testen als ze klachten hadden. Als deze test positief was, moest men in isolatie. Daar zet het kabinet nu een streep door.
Ook hoeven zorgmedewerkers geen mond-neusmasker meer te dragen als ze binnen 1,5 meter van een patiënt komen. Verder gaan de GGD-teststraten dicht. Wel blijven mondkapjes en zelftests beschikbaar voor kwetsbare mensen.
Source: Nu.nl algemeen