Home

Opvallende enquête Velsen-Noord: meerderheid wil toch dat asielboot verdwijnt

De opvang van asielzoekers bij de industriehaven van Velsen-Noord geldt als tijdelijke opvang tot 16 april. De gemeenteraad hoorde positieve geluiden over de asielboot en zag wel iets in verlenging van de tijdelijke opvang.

Het college van burgemeester en wethouders hield daarom een enquête en laat de resultaten daarvan zwaar wegen. Volgende week donderdag wordt erover gesproken in de gemeenteraad. Daarna wordt er gestemd of de asielboot moet verdwijnen.

Ruim een kwart (29 procent) van de volwassen inwoners van Velsen-Noord reageerde op de enquête. 59 procent is tegen verlenging. Iets meer dan een kwart (26 procent) is voor verlengen van de asielopvang en van 13 procent mag de boot blijven, maar wel met extra afspraken, zoals een einddatum en maximaal duizend asielzoekers. Het valt verder op dat een meerderheid van de ondervraagden niet kan aangeven of de ervaringen met de asielboot negatief of positief zijn.

De kans is groot dat de gemeenteraad de uitkomst van dit referendum overneemt. Het college heeft al een besluit genomen. "Dit is een heldere uitkomst. Het college neemt daarom het voorgenomen besluit om het opvangschip niet te verlengen na 16 april 2023."

Toch wil de gemeente niet helemaal van de asielboot af. Velsen kijkt naar de mogelijkheden om een klein zeecruiseschip te gebruiken als opvanglocatie voor ongeveer vierhonderd asielzoekers. "We zijn op zoek naar kleinschaligere mogelijkheden", zegt een gemeentewoordvoerder tegen NU.nl.

"Een deel van de vluchtelingen heeft al een sterke binding met Velsen. Het gaat dan bijvoorbeeld om schoolgaande kinderen en stagelopers bij technische bedrijven."

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is druk bezig met het zoeken naar opvanglocaties voor de asielzoekers van de boot in Velsen. Het schip zou bijvoorbeeld aangemeerd kunnen worden in Vlissingen, Den Helder en Eemshaven.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next