Home

Ondanks verbod toch tientallen boeren met trekker naar protest in Den Haag

De politie van Den Haag ziet dat er vanuit meerdere plekken tractoren onderweg zijn. Een woordvoerder kon niet zeggen waar de boeren precies zijn, maar zegt dat de trekkers op "meerdere plekken door het land" zijn gezien.

De ANWB ziet nog geen problemen op de weg. "We letten op verkeersbelemmerende zaken, en vooralsnog kan het verkeer gewoon doorrijden", zegt een woordvoerder.

De boeren demonstreren, onder leiding van Farmers Defence Force (FDF), tegen onder meer de plannen om de uitstoot van stikstof te beperken. Daarbij ligt ook het gedwongen uitkopen van boeren in de buurt van natuurgebieden op tafel.

FDF wilde dat de boeren met trekkers naar de stad mochten komen. De gemeente riep dat een halt toe omdat eerdere demonstraties met de zware landbouwvoertuigen voor veel overlast zorgden. Er mogen wel twee symbolische landbouwvoertuigen naast het podium staan.

De stad vreest alsnog voor verstoring van de openbare orde. Daarom werd zaterdagochtend een noodbevel ingevoerd. Boeren die met hun trekkers willen demonstreren kunnen daardoor worden teruggestuurd of naar een andere plek worden geleid.

Klimaatactiegroep Extinction Rebellion (XR) komt ook vanmiddag naar de stad om te protesteren. Zij willen dat de overheid stopt met belastingvoordelen op fossiele brandstoffen.

De klimaatactivisten protesteren op een andere plek dan de boeren. Waar dat precies gaat zijn, is nu nog niet duidelijk. XR heeft gezegd de A12/Utrechtsebaan te gaan bezetten. De gemeente Den Haag zette daar een streep door in verband met de verkeersveiligheid en wees de Laan van Reagan en Gorbatsjov aan als protestlocatie.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next