Home

Tientallen boeren onderweg naar protest, noodbevel van kracht in Den Haag

De politie van Den Haag ziet dat er vanaf meerdere plekken tractoren onderweg zijn. Een woordvoerder kon niet zeggen waar de boeren zich precies bevinden, maar zegt dat de trekkers op "meerdere plekken in het land" zijn gezien. Op de N11 bij Alphen aan den Rijn werden al tientallen trekkers van de weg gehaald.

De ANWB ziet nog geen problemen op de weg. "We letten op verkeersbelemmerende zaken, en vooralsnog kan het verkeer gewoon doorrijden", zegt een woordvoerder.

De boeren demonstreren, onder leiding van Farmers Defence Force (FDF), tegen onder meer de plannen om de uitstoot van stikstof te beperken. Daarbij ligt ook de gedwongen uitkoop van boeren in de buurt van natuurgebieden op tafel.

FDF wilde dat de boeren met trekkers naar de stad mochten komen. De gemeente riep dat een halt toe omdat eerdere demonstraties met de zware landbouwvoertuigen veel overlast veroorzaakten. Er mogen wel twee symbolische landbouwvoertuigen naast het podium in het Zuiderpark staan.

De stad vreest alsnog voor verstoring van de openbare orde. Daarom werd zaterdagochtend een noodbevel uitgevaardigd. Boeren die met hun trekkers willen demonstreren kunnen daardoor worden teruggestuurd of naar een andere plek worden geleid.

Extinction Rebellion (XR) komt vanmiddag ook naar de stad om te protesteren. De klimaatactivisten willen dat de overheid stopt met belastingvoordelen bij fossiele brandstoffen.

De klimaatgroep protesteert op een andere plek dan de boeren. Waar dat precies zal zijn, is nu nog niet duidelijk. XR heeft gezegd dat het de A12/Utrechtsebaan gaat bezetten. De gemeente Den Haag haalde daar een streep door vanwege de verkeersveiligheid en wees de Laan van Reagan en Gorbatsjov aan als protestlocatie.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next