Home

Janke Dekker stopt als voorzitter meldpunt MORES na onthullingen over echtgenoot Tom Egbers

In de verklaring gaat Dekker niet in op de reden van haar aftreden. Ze zegt dat op een later moment deze week te zullen doen. Dekker was sinds 2018 bestuursvoorzitter van het meldpunt. Eerder dit jaar legde ze haar taken al tijdelijk neer, maar die zou ze per april weer oppakken.

Dekker gaat in haar verklaring wel in op het artikel dat de Volkskrant vrijdag publiceerde over grensoverschrijdend gedrag op de redactie van NOS Sport. In dat artikel kwam haar echtgenoot presentator Tom Egbers naar voren als iemand die zich daar schuldig aan had gemaakt.

In het artikel stond dat Dekker niet had willen reageren. Dat is volgens haar "onvolledig en daardoor niet juist."

"Ik heb getracht om met de Volkskrant in gesprek te gaan, hiertoe is door mijn advocaat een afspraak gemaakt", schrijft Dekker. "Het oneigenlijke argument waarmee zij deze afspraak met mijn advocaat annuleerden heeft mij mede doen besluiten om hun vragen die ze op vrijdag per mail hadden gestuurd niet te beantwoorden."

De dochter van Dekker en Egbers, die tien jaar bij NOS Sport zou hebben gewerkt, zou wel een uitgebreide brief aan de Volkskrant hebben gestuurd. "Alles wat in die brief stond is uit het artikel van de Volkskrant gehouden. Hiermee is wezenlijke informatie bewust uit het artikel gehouden", aldus Dekker.

Dat Dekker nu aftreedt lag in de lijn der verwachting. Bestuursleden van MORES zouden direct aftreden wanneer er meldingen binnenkomen die over zichzelf of familieleden gaan. Dat zei Dekker begin dit jaar in het Radio 1-programma Mischa!. Het gesprek ging onder meer over het aangekondigde onderzoek naar wangedrag bij NOS Sport.

Op zondag werd ook al bekend dat Tom Egbers tijdelijk zijn werk voor NOS Sport neerlegt. Dat liet hij weten in een mail die in handen is van de Volkskrant. Het is nog onduidelijk hoelang de presentator afwezig is.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next