Home

Tom Egbers voor onbepaalde tijd niet op tv, echtgenote stopt als voorzitter MORES

De Volkskrant schreef vrijdag dat Egbers zich op de werkvloer schuldig heeft gemaakt aan pestgedrag, nadat een affaire met een collega eindigde. Dekker kreeg lucht van de affaire en benaderde de vrouw voor een gesprek. Daarna maakte de presentator het werk van de vrouw onmogelijk, door bijnamen voor haar te gebruiken en collega's af te raden met haar te werken. Uiteindelijk besloot de vrouw zelf op te stappen.

Egbers schrijft in een mail aan zijn collega's van NOS Sport dat hij voorlopig niet op de redactievloer zal verschijnen. Hij biedt aan in gesprek te gaan met collega's die zich door zijn toedoen onveilig hebben gevoeld. Hoe lang Egbers weg is, is volgens een woordvoerder van de NOS nog niet duidelijk. Gert van 't Hof vervangt hem dit weekend.

In de verklaring die zondag is gedeeld, gaat Dekker niet in op de reden van haar aftreden. Ze zegt dat op een later moment deze week te zullen doen. Dekker was sinds 2018 bestuursvoorzitter van het meldpunt. Eerder dit jaar legde ze haar taken al tijdelijk neer, maar die zou ze per april weer oppakken.

Dekker gaat in haar verklaring wel in op het artikel dat de Volkskrant vrijdag publiceerde over grensoverschrijdend gedrag op de redactie van NOS Sport. In dat artikel kwam haar echtgenoot presentator Tom Egbers naar voren als iemand die zich daar schuldig aan had gemaakt.

In het artikel stond dat Dekker niet had willen reageren. Dat is volgens haar "onvolledig en daardoor niet juist."

"Ik heb getracht om met de Volkskrant in gesprek te gaan, hiertoe is door mijn advocaat een afspraak gemaakt", schrijft Dekker. "Het oneigenlijke argument waarmee zij deze afspraak met mijn advocaat annuleerden heeft mij mede doen besluiten om hun vragen die ze op vrijdag per mail hadden gestuurd niet te beantwoorden." NU.nl heeft De Volkskrant om een reactie gevraagd.

De dochter van Dekker en Egbers, die tien jaar bij NOS Sport zou hebben gewerkt, zou wel een uitgebreide brief aan de Volkskrant hebben gestuurd. "Alles wat in die brief stond is uit het artikel van de Volkskrant gehouden. Hiermee is wezenlijke informatie bewust uit het artikel gehouden", aldus Dekker.

Dat Dekker nu aftreedt lag in de lijn der verwachting. Bestuursleden van MORES zouden direct aftreden wanneer er meldingen binnenkomen die over zichzelf of familieleden gaan. Dat vertelde Dekker begin dit jaar zelf in het Radio 1-programma Mischa!. Het gesprek ging onder meer over het aangekondigde onderzoek naar wangedrag bij NOS Sport.

Medebestuurslid Amber de Vente neemt de taken van Dekker over. "Wij betreuren het feit dat Dekker haar functie ter beschikking stelt, maar hebben veel respect voor haar besluit. Janke Dekker is een schoolvoorbeeld van een integer bestuurder die een uitstekende reputatie geniet. Onder haar hoede heeft het meldpunt in de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt. Janke heeft zich altijd met een tomeloze energie en bevlogenheid belangeloos ingezet voor Mores en we zullen haar als medebestuurder, maar ook persoonlijk zeer gaan missen."

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next