Home

KNMI: 2022 was droogste jaar ooit, opwarming aarde gaat sneller

In het Klimaatakkoord van Parijs van eind 2015 heeft de wereld afgesproken dat de gemiddelde temperatuur wereldwijd liefst niet boven de 1,5 graad mag uitkomen en zeker niet boven de 2 graden. Om dat te bereiken, zal de uitstoot van broeikasgassen als CO2 en methaan fors moeten dalen. Vooralsnog is dat doel nog lang niet bereikt.

Op het noordelijk halfrond is de opwarming van 1,5 graad al een feit sinds 2020. In Nederland werd die grens al rond het jaar 2000 bereikt. Een van de gevolgen is een stijgende zeespiegel. Het tempo waarmee het waterpeil stijgt, is de laatste tien jaar verdubbeld tot 4,4 centimeter per decennium. Ook extreem weer komt steeds vaker voor, aldus het KNMI in het rapport.

Dat het steeds zonniger wordt, is volgens het KNMI vooral het gevolg van een afname in de bewolking. En die hangt weer samen met meer aanwezigheid van hogedrukgebieden in de lente en zomer. Het instituut meet de binnenkomende zonnestraling sinds 1965 en constateert sinds de jaren negentig een stijgende lijn.

Doordat het ook nog zeer zonnig was, verdampte de regen die wel viel in rap tempo, met een groot neerslagtekort en verdroging van het land als gevolg.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next