Home

2022 was droogste jaar ooit in Nederland, dat al 2,3 graden is opgewarmd

Alhowel 2022 juist zeer nat begon, met recordneerslag in februari sloeg het weer in het vroege voorjaar om - al in maart viel opvallend weinig regen en scheen de zon volop, en dat beeld hield lang aan. In de zomer viel zelfs 40 procent minder regen dan normaal, zo blijkt uit de analyse van het KNMI.

Die zomerse droogten worden nog door iets anders versterkt: een toename van verdamping. Dat hangt direct samen met de steeds hogere temperaturen. Als de regen een tijd uitblijft, droogt de bodem hierdoor sneller uit. Ook het zonoverschot heeft volgens het KNMI de verdamping flink vergroot.

Het KNMI-rapport kijkt ook naar de temperatuurtrends buiten de Nederlandse landsgrenzen. Zo valt te lezen dat het noordelijk halfrond sneller opwarmt dan het zuidelijke. In 2020 werd op het noordelijk halfrond de grens van 1,5 graden al bereikt. Als de opwarming in hetzelfde tempo doorzet, zal dit wereldgemiddeld rond het jaar 2033 gebeuren.

Mondiaal wordt dat gezien als een uiterste veilige grens om de grootste schade van klimaatverandering nog te voorkomen. De opwarming onder 1,5 graden houden is dan ook de hoogste ambitie van het in 2015 gesloten klimaatakkoord van Parijs.

Nederland loopt nog verder op het wereldgemiddelde vooruit. Ons land was volgens het KNMI al rond de eeuwwisseling anderhalve graad opgewarmd - en is inmiddels zelfs 2,3 graden warmer dan aan het begin van de vorige eeuw. Dat betekent dat de opwarming in Nederland ongeveer twee keer zo snel gaat als het wereldgemiddelde.

Een van de gevolgen is een stijgende zeespiegel. Het tempo waarmee het waterpeil stijgt, is in de laatste tien jaar verdubbeld tot 4,4 centimeter per decennium. Ook extreem weer komt steeds vaker voor, schrijft het KNMI in het rapport.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next