De vakbonden maakten dinsdag bekend na woensdag tijdelijk te stoppen met het staken in het streekvervoer. De geplande staking tijdens de Provinciale Statenverkiezingen gaat wel gewoon door.
Staken is "natuurlijk een grondrecht", zegt Bruins Slot, maar "het uitbrengen van je stem in een democratie is ook een enorm belangrijk grondrecht". Ze hoopt daarom dat de actievoerders bereid zijn kiezers alsnog naar het stembureau te vervoeren.
Vooral mensen met een beperking zijn afhankelijk van het streekvervoer om naar een stembureau te gaan. Meerdere belangenverenigingen, onder wie de Oogvereniging en Ieder(in), uitten dinsdag al hun zorgen. "Mensen met een beperking worden al onevenredig zwaar getroffen door de personeelstekorten en de stakingen. Simpelweg omdat ze vaak geen alternatief hebben", zei Ieder(in).
Bruins Slot zat vorige week al met gemeenten en provincies om tafel om met oplossingen te komen als er woensdag gewoon gestaakt zou worden. De minister noemt het "heel goed" dat provincies en gemeenten daaraan gedacht hebben. Zo rijden in Groningen, Drenthe en Utrecht verkiezingstaxi's.
"Verder wil ik mensen in de samenleving oproepen goed na te denken en om zich heen te kijken of mensen hun hulp nodig hebben", zegt Bruins Slot. De minister hoopt dat "misschien een buurman of buurvrouw" van iemand die slecht ter been is de tijd kan vinden om te helpen met het stemmen.
Werkgeversorganisatie VWOV zei in een reactie dat de staking op 15 maart "niet uit te leggen is". "Dit heeft grote impact op mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en morgen willen stemmen, maar dat nu niet zelfstandig kunnen", zei voorzitter Fred Kagie.
Source: Nu.nl algemeen