De gemeente Den Bosch had met drie partijen afspraken gemaakt over een protest tijdens het lijsttrekkersdebat van de NOS. Het gaat om boerenactiegroep Farmers Defence Force, de groep Toekomstboeren en het Platform Stop Racisme.
Volgens NOS staan er zo'n tweehonderd landbouwvoertuigen bij het provinciehuis. Persbureau ANP heeft het over enkele honderden voertuigen.
Het getoeter van de landbouwvoertuigen was tot in het provinciehuis te horen. Bij de ingang van het pand is veel beveiliging.
Een aantal actievoerders heeft omgekeerde vlaggen bij zich. Ook zijn er demonstranten die vlaggen van Forum voor Democratie bij zich hebben. Verder was op het provinciehuis een lichtprojectie te zien met daarop de tekst 'nooit meer - stem ze weg'.
"Dit onze laatste kans om de kiezers te overtuigen niet op de gevestigde orde te stemmen", zegt voorman Mark van den Oever van Farmers Defence Force, één van de initiatiefnemers van de actie.
De gemeente verwachtte al zo'n tientallen trekkers. De boeren krijgen de ruimte om te demonstreren, maar Den Bosch zegt wel "verantwoordelijk gedrag" te verwachten van de demonstranten. "Het slotdebat moet wel ongestoord door kunnen gaan, want het maakt deel uit van ons democratisch proces."
Source: Nu.nl algemeen