Home

Politie ontvangt minder anonieme tips na 'uitzonderlijke' coronajaren

Wel gaat het om meer meldingen dan in de jaren vóór de coronacrisis, toen het aantal meldingen tussen de vijftien- en zeventienduizend schommelde. In de coronajaren schoot het aantal tips omhoog, doordat mensen meer thuis waren en daardoor meer misstanden signaleerden.

Vorig jaar ontving de politie vooral tips over drugs: ruim de helft van de meldingen (10.241) had daarmee te maken. De meldingen liepen uiteen van straathandel en hennepteelt tot vermoedens van internationale drugssmokkel, blijkt uit cijfers van Meld Misdaad Anoniem.

Ook ontving de politie veel tips over geweldsdelicten (2.009) en over voortvluchtige verdachten (1.580) die in opsporingsprogramma's werden getoond.

De bijna 19.000 meldingen droegen vorig jaar bij aan minstens 3.046 arrestaties, stelt het meldpunt. Ook werden ruim 200.000 hennepplanten in beslag genomen. In het twintigjarig bestaan van Meld Misdaad Anoniem zijn in totaal 305.000 meldingen gedaan, wat bijdroeg aan zeker 36.000 aanhoudingen.

Het meldpunt noemt het aantal meldingen in coronatijd "uitzonderlijk hoog". Met het verdwijnen van de coronamaatregelen zal de hoeveelheid tips waarschijnlijk langzaamaan verder zakken tot het 'oude niveau'. "Het lijkt erop dat mensen weer sneller geregeerd worden door de waan van de dag", aldus woordvoerder Marc Janssen.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next