Johnson bood zijn excuses aan voor het "per ongeluk misleiden" van het parlement, maar benadrukte dat van opzet geen sprake was. "Hand op mijn hart, ik heb niet gelogen tegen het Lagerhuis", zei hij tegen de commissie.
Hij zei verder dat hij zijn uitspraken "in goeder trouw en op basis van wat ik op dat moment oprecht wist en dacht" heeft gedaan. Dat later bleek dat de regels wel degelijk waren overtreden, betreurt hij. Maar dat is nu geen deel van het onderzoek. In Johnsons ogen is er geen bewijs dat hij het parlement heeft misleid en hij noemt die beschuldiging "duidelijk oneerlijk".
De oud-premier denkt dat de commissie er desondanks op uit is om aan te tonen dat hij geweten moet hebben van de schendingen van de coronamaatregelen. Volgens de conservatieve politicus komt de commissie alleen met bewijsstukken die in die richting wijzen en is de rest niet gepubliceerd.
Woensdag bracht de commissie naar buiten welke gesprekken het de afgelopen maanden heeft gevoerd met onder meer personeel van de ambtswoning van Johnson. Sommigen van hen suggereren wel degelijk dat de oud-premier moet hebben geweten dat er feestjes werden gehouden en dat het niet volgens de richtlijnen ging.
Ondanks dat Johnson inmiddels geen premier meer is, blijft het partygate-schandaal maar aan hem kleven. Als de commissie hem een sanctie oplegt voor misleiding van het parlement, kan dat leiden tot een nieuwe verkiezing in zijn district. Als Johnson daar wordt weggestemd, verliest hij zijn zetel in het Lagerhuis.
Source: Nu.nl algemeen