Home

Eerste zorgmedewerker wint rechtszaak om financiële gevolgen door corona

De vrouw heeft overtuigend aangetoond dat ze het coronavirus in maart 2020 tijdens haar werk opliep, zo oordeelde de rechter afgelopen december. Deze week werd die uitspraak definitief. De Zuid-Hollandse zorginstelling ging niet in hoger beroep, meldt haar advocaat aan Zorgvisie.

Het verpleeghuis gaf de vrouw en haar collega's geen toestemming om een mondneuskapje te dragen, ondanks dat er bewoners waren met coronaklachten. Volgens de leiding zouden de beschermmiddelen "angst aanjagen" bij bewoners. Ook zouden er niet genoeg mondneuskapjes zijn geweest.

De verpleegkundige kan nog steeds niet volledig werken, omdat ze lijdt aan postcovidklachten. Omdat het meer dan twee jaar geleden is dat de vrouw zich ziek meldde, is ze nu gekort op haar uitkering. De rechter besloot dat haar werkgever haar gemiste inkomen en extra ziektekosten moet vergoeden. Volgens het vaktijdschrift bereidt de vrouw ook nog een claim voor. Die kan lopen tot enkele honderdduizenden euro's.

Aan het begin van de coronapandemie waren medische mondkapjes in de zorg erg schaars. Dat kwam vooral door de plotselinge wereldwijd gestegen vraag naar de beschermmiddelen. Het duurde enkele maanden voordat het mondkapjestekort was opgelost.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next