Home

Veerdienst naar Noorwegen vanuit Eemshaven stopt na maanden met problemen

De veerboot zal daarom vanaf midden volgende maand vertrekken vanuit de Duitse havenstad Cuxhaven, meldt HNL donderdag. In de zomer wordt verplaatst naar de Duitse plaats Emden, hemelsbreed twintig kilometer van de Eemshaven.

Lange tijd was er geen directe veerverbinding tussen Noorwegen en Nederland. Dat veranderde afgelopen april en de verbinding tussen beide landen was aanvankelijk een succes. De 193 meter lange MS Romantika was vaak volgeboekt door mensen die de oversteek maakten naar Scandinavië, of juist richting Nederland kwamen.

De laatste maanden ontstonden er problemen. Oorspronkelijk was het plan dat HNL vanaf afgelopen oktober een eigen terminal zou hebben in de Eemshaven. Maar die is er nog niet. Volgens havenbeheerder Groningen Seaports komt dit doordat HNL niet met een goed onderbouwd plan kwam voor de aanpak van de kade. Maar volgens de rederij ligt dat genuanceerder, schrijft RTV Noord.

De nieuwe locaties moeten "regelmaat en voorspelbaarheid" gaan garanderen voor reizigers, schrijft HNL. Totdat de rederij uitwijkt naar Duitsland is er nog kans op annuleringen van afvaarten, schrijft de organisatie.

In de vorige eeuw waren er meerdere dagelijkse veerverbindingen tussen Nederland en Scandinavië. Zo voeren grote passagiersschepen tussen Amsterdam en de Noorse plaatsen Bergen en Kristiansand en de Zweedse stad Göteborg.

Vooral de opkomst van lowcostvliegreizen maakte de boot voor toeristen steeds minder aantrekkelijk. Daardoor zijn de diensten achtereenvolgens verdwenen.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next