De zaak gaat om het besluit van Deliveroo uit 2018 om de aflopende contracten van bezorgers niet meer te verlengen. In plaats daarvan konden ze als zelfstandig ondernemer aan de slag voor de maaltijdbezorger.
FNV spande daarop een rechtszaak aan, omdat de maaltijdbezorgers volgens de bond nog altijd voor een groot deel afhankelijk waren van Deliveroo. Volgens de vakbond gingen de bezorgers er ook financieel op achteruit. Daarnaast zouden meer risico's bij het personeel komen te liggen, bijvoorbeeld als een bezorger arbeidsongeschikt wordt. Ook hoeft Deliveroo op deze manier geen loon door te betalen bij ziekte.
Het bedrijf wees er in zijn verweer telkens op dat maaltijdbezorgers zelfstandigen waren, omdat ze vrij waren om te werken wanneer ze zelf wilden. Ook kunnen ze ritten weigeren of zich laten vervangen.
In een eerdere uitspraak oordeelde het gerechtshof van Amsterdam al dat de bezorgers wel degelijk in loondienst waren omdat er een gezagsverhouding was, bijvoorbeeld doordat Deliveroo hen via een inlogsysteem kon controleren. De Hoge Raad oordeelt nu dat die redenering van het hof in orde was. Dit betekent dat een einde komt aan een zaak die al enkele jaren voortsleept.
De maaltijdbezorger is vorig jaar al vertrokken uit Nederland, maar toch kan de uitspraak grote gevolgen hebben. Ten eerste voor Deliveroo zelf, omdat de vakbond in andere procedures nabetalingen eist voor loon en toeslagen. Ten tweede omdat de uitspraak ook van toepassing kan zijn op andere bedrijven die werken met zzp'ers.
De afgelopen jaren is het aantal zelfstandigen zonder personeel flink gegroeid. Het kabinet is daar niet blij mee omdat het schijnzelfstandigheid in de hand kan werken. Het werkt daarom aan wetgeving die dit moet tegengaan.
Source: Nu.nl algemeen